Bury Your Dead - Beauty and the Breakdown

02-11-06 16:36:23 / door yankee / band: Bury Your Dead / album: Bury Your Dead - Beauty and the Breakdown (2006)

Op het moment zijn ze met onder ander Korn en de Deftones bezig aan de Family Values Tour 2006. Twee klinkende namen in de muziekwereld, maar tegelijkertijd heeft het niets te maken met punk. Dat is ook de reden waarom ik getwijfeld heb om hem te recenseren. De stijl valt onder het kopje ‘metalcore.’ Meer metal dan hardcore wat mij betreft, maar ik geef ze het voordeel van de twijfel. Als je een band zoekt met pit, dan heb je hem nu gevonden.

Had het vorige album uit 2004 Tom Cruise filmtitels als songs, nu is het de beurt aan Fairytales. Sprookjes dus. De nummers hebben namen als ‘House Of Straw’, 'A Wishing Well’ en ‘Mirror, Mirror’. Aan humor geen gebrek dus. Maar net zoals in sprookjes, is niets wat het lijkt. De namen kunnen nog zo lief klinken, Bury Your Dead gooit van de eerste tot en met de laatste seconde de beuk erin. Een bombastische drum gecombineerd met zware gitaren, het klinkt als een waar slagveld. Daar komt nog eens bij dat de schreeuwerige stem van de zanger daar maar net overheen komt.

De songs maken weinig indruk op mij, maar de muziek op zich staat als een huis. Vooral de ‘riffs’ en ja, het kon niet uitblijven, de breakdowns, zijn zo indrukwekkend. Vooral de intensiteit waarmee de band de nummers ten gehore brengt is iets wat je bij blijft. Die intensiteit is volledig te danken aan de manier waarop zij de drums als ‘main instrument’ hebben gepositioneerd. De zang en gitaren zijn als het ware ondergeschikt aan de drums.

Het is absoluut niet mijn muziek, en ik denk dat veel punkers er hetzelfde over denken. Feit blijft dat de muziek kwalitatief gezien goed in elkaar zit. De hardcore liefhebbers zullen dit album enigszins kunnen waarderen, al is het alleen al om de hardcore-stijl waarmee gezongen wordt en de snelheid waarmee de songs worden uitgevoerd. Verder zal je de gemiddelde punkliefhebber hier niet mee plezieren. Maar dat ze met Korn en de Deftones optreden, zegt natuurlijk ook wel wat. Al is het denk ik niet precies wat de punker horen wil.

Score: 60/100

<< Noctophyle - On the streets Me First And The Gimme Gimmes - Love Their Country >>