Venerea in de Goudvishal 19/10/2006

21-10-06 13:59:18 / door frank / band: Venerea / album: Venerea - One Louder (2005) / concert: 19-10-06 - Venerea - Goudvishal - Arnhem

Venerea in de Goudvishal 19/10/2006
Venerea is één van de beste punkbands van dit moment! Natuurlijk weten jullie dat allemaal allang, maar donderdag 19 oktober hebben ze het in de Goudvishal maar weer bevestigd.

Laternpoll heeft de eer om deze drukbezochte avond te openen. Ik had nooit eerder van ze gehoord, maar ze hebben het zeker voor elkaar gekregen om een positieve indruk achter te laten. Laternpoll maakt snelle melodieuze punk rock. Vooral door het stemgeluid van de zanger doet de band me regelmatig aan Ten Foot Pole denken, maar ook een band als Rise Against is in hun muziek terug te horen. Vooral de veelvuldige samenzang vind ik erg sterk! Puntje ter verbetering is de podiumpresentatie, die mag van mij wel iets energieker. Leuke opener, waar we vast meer van gaan horen!

Vervolgens is Drunktank aan de beurt. Ik had ze anderhalf jaar geleden al eens live gezien (toen ook al voor Venerea) en kan me herinneren dat ik toen niet erg onder de indruk was. Vanavond hebben ze me echter zeker weten te overtuigen! Snelle punk met veel melodie, technische loopjes en vette breaks! Gooi The Satanic Surfers, No Fun At All en Iron Maiden door elkaar en je krijgt een beetje een idee van wat Drunktank de zaal in slingert. De band is onwijs goed op elkaar ingespeeld en heeft er duidelijk zin in. Complimenten ook voor de zanger, die met vette uithalen de meezingers op z’n hand krijgt.

Na twee goede voorprogramma’s is het dan eindelijk tijd voor Venerea! Jezus, wat is deze band goed! Alles wat je zoekt in een punkband weten deze gasten op een fantastische manier te brengen: snelheid, melodie, agressie, een flinke dosis humor... deze band heeft echt alles in huis. Het is duidelijk dat ze er veel zin in hebben en de band trapt dan ook enthousiast af met ‘Calling card’. Gedurende de hele set is het laatste album ‘One louder’ de leidraad. Gelukkig is de band ook het oudere werk echter niet vergeten en nummers als ‘Son of a beach’ en ‘A pat on the back’ worden in rap tempo de zaal in gesmeten. De sfeer was de hele avond al goed, maar nu gaat het publiek pas echt los. De band brengt alles onwijs strak en de bassist heeft zoals altijd z’n lolbroek weer aangetrokken. Hoogtepunt is wat mij betreft de afsluiter ‘Back to the start’. Wat een geniaal nummer is dat! Gelukkig mogen we daarna nog genieten van een paar nummers in de toegift, waaronder het door een van de bezoekers aangevraagde ‘Kangaroo’, voordat de DJ er snel een einde aan maakt.

Nu maar wachten op een nieuw album van Venerea. Deze band heeft het in zich om heel erg groot te worden! Met een voldaan gevoel kunnen we ons uiteindelijk in de bizarre Arnhemse verkeerssituatie storten. Superavond!